سایت در حال به روز رسانی است و امکان خرید وجود ندارد
×

انواع جنس، ضخامت ، منافذ ،کشسانی و تراکم موها همراه با نوع پوست سر و چربی آن

  • تاریخ انتشار: 26 خرداد 1400
  • نویسنده: ملیحه پارسایی
  • 0 دیدگاه

مو چیست؟

مو جزئی روینده در پوست پسانداران است. داشتن مو از ویژگی‌های پستانداران است هرچند برخی گونه‌ها در دوره‌هایی از زندگی‌شان بی‌مو هستند؛ و برخی از همان بدو تولد دارای مو هستند.مو چند کارکرد دارد. عایق‌بندی گرمایی در برابر سرما و در برخی گونه‌ها در برابر گرما از کارکردهای آن است. در انسان به‌خاطر روند تکامل، موی بدن کم‌ پُشت شده و کارکرد عایق‌بندی خود را از دست داده است اما موی سر هنوز این کارکرد را به همراه کارکرد  زیباشناختی خود دارد.

همان گونه که در بالا گفته شد؛ مو جزء روینده ی پوست است.پس توضیح کوتاه در مورد پوست کمک به درک بهتر مطلب خواهد داشت. پوست خود دارای لایه های زیادی است. به رویی ترین لایه ی پوست که لایه ی فوقانی آن است لایه ی اپیدرم پوست می گویند. لایه ی بعدی پوست که اصطلاحا لایه ی میانی آن است لایه ی درم نامیده می شود. 

و اما اگر در ارتباط با مو با لایه های پوست بخواهیم صحبت کنیم، درنواحی ای از پوست لایه ی اپیدرم به لایه ی درم فرو رفته و موجب تشکیل کیسه ای لوله مانندی به نام فولیکول مو شده اند! قسمتی از مو که در داخل لوله ی فولیکول می ماند و از سطح پوست بیرون نمی آید؛ ریشه ی مو  نام دارد که در سرتاسر فولیکول قرار دارد و به قسمت زنده ی مو که پیاز مو نامیده می شود و حالت غده ای شکل دارد و وظیفه ی تغذیه ی مو را بر عهده دارد؛ متصل می شود. کم کم موها رشد می کنند و از سطح پوست خارج می شوند.آن قسمت از موها که از سطح پوست خارج می شوند ساقه ی مو نامیده می شوند. پس هر تار مو از سه قسمت زیر تشکیل می شود:

  • پیاز مو : عضو زنده ی مو و تغذیه کننده ی آن

  • ریشه ی مو: عضو واقع در زیر پوست در داخل فولیکول مو

  • ساقه ی مو: عضو خارج شده از سطح اپیدرم پوست و جلوه دهنده و عایق پوست

 

تراکم مو

 

 تراکم مو عملا تعداد تارموهایی است که کل سر شما را پوشانده اند. برای تشخیص آن باید با توجه به این که چه میزان از پوست سرتان را می بینید، تراکم را تشخیص دهید.  در صورتی که  پوست سرتان خیلی مشخص نیست و فرق بسیار باریکی دارید، به این معنی است که تعداد موهای زیادی داشته و در نتیجه تراکم موی زیادی دارید. در صورتی که فرق سرتان متوسط بوده و کمی از پوست سر دیده می شود، تراکم موی متوسطی دارید. ولی اگر مقدار زیادی از پوست سر خود را می بینید، به این معنی است که تراکم موی کمی داشته و در نتیجه تعداد موهایتان کم است.

تراکم مو|داروخانه آنلاین دانش آموز

پس با این حساب موها از نظر میزان تراکم در یکی از سه دسته ی زیر قرار می گیرند:

  • موی با تراکم زیاد ( پُر پُشت) : دارای نشانه ی فرق موی باریک

  • موی با تراکم متوسط (معمولی): دارای نشانه ی فرق سر معمولی

  • موی با تراکم کم ( کم پُشت) : دارای نشانه ی فرق سر پهن

 

منافذ مو

 

جهت آشنایی با منافذ موهایتان نیز بهتر است به این روش عمل نمایید. ابتدا موهایتان را  به خوبی با شامپو بشویید. سپس آن ها را بوسیله ی یک حوله کمی خشک نمایید(دقت کنید که موها بیش از اندازه خشک نشوند تا بتوان میزان منافذ آن ها را بهتر تشخیص داد.) سپس موهایتان را در دست نگه داشته و کمی فشار دهید تا نم آن ها را حس کنید. در صورتی که موهایتان خشک شده بود، به این معنی است که منافذ بالایی دارند و رطوبت را به سرعت از دست می دهند. در صورتی که موهایتان نم داشت ولی چسبنده نبود، به این معنی است که میزان منافذ و درصد حفظ رطوبت آن ها متوسط است. در صورتی که موها خیس و چسبنده بودند، به این معنی است که میزان رطبت موها کم است و رطوبت را تا مدت بیشتری حفظ می کنند.

منافذ مو | داروخانه آنلاین دانش آموز

همچنین برای شناسایی منافذ مو آزمایشی تحت عنوان تخلخل مو وجود دارد. تخلخل به معنی فضای خالی مو میباشد و به میزان توانایی مو در جذب و نگهداری رطوبت اشاره دارد.  تخلخل معمولاً توسط ژنتیک تعیین می شود اما عوامل بیرونی وجود دارد که می تواند تخلخل مو را تغییر دهد مانند گرما و فرآوری شیمیایی . جهت انجام تست تخلخل مو اینگونه عمل نمایید:

 یک تار مو را در ظرفی که از قبل از آب پر کرده بودید، قرار دهید تا معلق شود. سپس مشاهده کنید که چه اتفاقی برای مو می افتد.

  • موهایی که منافذ کمی دارند، اصلا غرق نمی شوند. 

  • موهایی که منافذ متوسطی دارند، پس از چند دقیقه غرق می شوند.

  •  موهای با منافذ زیاد سریع به ته ظرف رفته و غرق می شوند.

 از آن جایی که ممکن است آب و هوا در تست قبلی تان دخیل بوده باشد، روز دیگری که درجه رطوبت و شرجی بودن هوا کمتر است، این تست را انجام داده و نتایج را با آزمایش قبلی مقایسه کنید.

 

کشسانی مو

 

به میزان مقاومت مو در برابر کشیدگی ، خاصیت کشسانی مو گفته می شود. هر چه قدر مو سالم تر باشد خاصیت ارتجاعی و کشسانی بیشتری داشته و در برابر کشیدگی دیرتر پاره می شود.البته هر گونه کشیدگی موها در دراز مدت و گاها کوتاه مدت منجر به آسیب جدی به موها خواهد شد.

 

خاصیت کشسانی یا  ارتجاعی مو |دارو خانه آنلاین دانش آموز

 

با این تعاریف اگر شما یه تار موی خود را که افتاده است در دست بگیرید و بکشید:

  • قابلیت کشسانی ( ارتجاعی) زیاد :  اگر موی شما به میزان زیادی کش آمد بدون اینکه فوراً پاره شود، نشان دهنده این است که موهای شما قابلیت ارتجاعی بالایی دارد و قوی است .

  • قابلیت کشسانی متوسط: اگر موی شما قبل از پاره شدن تا حدودی کش آمد، این نشان دهنده قابلیت کشسانی متوسط است. اکثر خانم ها دارای موهایی با خاصیت ارتجاعی متوسط هستند. افراد دارای اینگونه مو، با استفاده از ماسک های طبیعی مو و روغن های مو، می توانند به موهای خود استحکام ببخشند.

  • قابلیت کشسانی کم: اگر مو بلافاصله پس از کشیدن پاره شد، یعنی قابلیت کشسانی پایینی دارد. موهای با خاصیت ارتجاعی کم، تمایل بیشتری به شکستن و خم شدن دارند. اینگونه موها نیاز به استفاده از محصولات مراقبت از مو با کیفیت دارند.

 

ضخامت مو

 

ضخامت مو نشان دهنده عرض یک تار مو است. مردم اغلب موهای ضخیم را با تراکم مو اشتباه می کنند.  ضخامت یا قطر تارهای مو به عواملی چون نژاد، سن و جنسیت بستگی دارد. قطر موهای نازک معمولا کمتر از 60 میکرون، موهای متوسط بین 60 تا 80 میکرون و موهای ضخیم بیش از 80 میکرون است. به طور متوسط قطر تارهای مو یا ضخامت مو تقریبا 0.08 میلی‌متر است.

 

ضخامت مو | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

  •  موهای نازک بافت شکننده ای دارند در این مورد موی فرد نازک است و تنها دو لایه مو، پوست و کوتیکول دارد اگر این نوع مو را دارید، ممکن است سخت باشد که موهایتان را خوب نگاه دارید، یا ممکن است به راحتی چرب شود و همانطور که احتمالا می دانید، محصولات دیگر بافت مو را آسیب می زند و باعث می شود به راحتی بشکند.

  • موی متوسط چیزی است که بیشتر مردم دارند و ضخیم تر از موهای نازک است این موها مانند موهای نازک همان دو لایه را دارند که موهای نازک دارند، اما ممکن است لایه سوم هم داشته باشند افرادی که موهای متوسط دارند می تواند موهای خود را بهتر نگه دارند زیرا ضخیم تر به نظر می رسد و در برابر شکستن مقاومت بیشتری دارد.

  • موی ضخیم یا خشن سه لایه دارد؛ پوسته، کوتیکول و مغزینه . موهای ضخیم شکل پرتری به سر می دهند و می تواند یک مدل مو را خوب نگه دارد. اگر بافت موی ضخیم داشته باشید، موهای شما نسبت به گرما، رنگ مو و شکستگی مو نسبت به موهای نازک یا متوسط تحمل بیشتری دارد. اما این به این معنی است که موی شما زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد و می تواند در آب و هوای مرطوب مجعد شود.

 

انواع مو

 

موها دارای انواع مختلفی هستند که شناخته ترین آن ها موهای صاف، موهای موج دار و فر خورده، موهای مجعد و نهایتا موهای فرفری و وز هستند که در زیر به معرفی آنها می پردازیم.

 

  • موی صاف (straight hair ): اگر مو دارای ظاهری صاف باشد و هیچ گونه فر یا موجی نداشته باشد یا به ندرت در آن دیده شود ، جز گروه موهای صاف قرار می گیرد. افراد با موهای صاف بیشتر موهایی چرب دارند، به طوری که روغن طبیعی مو به راحتی تمام رشته مو را در بر می گیرد. موهای صاف بسیار زیبا هستند و اخیرا اکثر خانم ها با استفاده از روش هایی نظیر کراتینه کردن موها و یا اتو کشیدن ؛ تمایل خود را به داشتن موهای صاف نشان می دهند. شاید فکر کنید که موی صاف، تنها یک حالت دارد، اما در  حقیقت سه نوع موی صاف وجود دارد.

    • موهای صافِ نازک و کم پُشت : موهای صاف  این گروه بسیار نازک هستند. این نوع موها نرم و درخشان بوده، ظاهر و حسی فوق العاده دارند اما اغلب دارای حجم کمی هستند. اگر شما دارای این نوع مو هستید، می توانید از تمام روش های مدل دادن به موهای نازک (مانند کوتاه کردن و رنگ کردن لایه ای مو) استفاده کنید.

    • موهای صافِ نسبتاً ضخیم و حجیم : این نوع مو تا حدودی ضخیم تر از نوع قبلی است. همچنین دارای حجم بیشتری بوده و راحت تر می توان به آن مدل داد. بهترین مدل مو برای خانم های دارای این نوع مو، شینیون آپدو و یا شانه کردن موها به سمت بالا و عقب (اسلیک بک) است. این گونه مو نه خیلی متراکم است که حالت دادن به آن سخت باشد و نه خیلی کم حجم است که پوست سر را به راحتی بتوان دید.

    • موهای صاف خیلی ضخیم و پر پُشت:  این گروه موها ضخیم ترین نوع مو در بین موهای صاف هستند. مدل دادن به این مو تا حدودی سخت تر از دو نوع دیگر است و فر کردن این نوع مو با فر کننده ها بسیار سخت است. کوتاه کردن لایه ای موهای بلند نوع 1C راحت ترین روش شکل دادن به آن ها است.

  •  موی مجعد یا حالت دار (Wavy Hair): اگر فرد دارای موهای موج دار طبیعی باشد،  ظاهر موهایش به گونه ای است که تارهای مو فر “S” است و حالت پیچ دار  و حلقوی ندارند.خانم های با موهای مجعد ، همیشه در گیر در دنیایی مابین موهای صاف و موهای کاملاً فر هستند، زیرا موهایشان در واقع نه صاف است و نه فر. موهای موج دار به طور عمومی نه خیلی چرب و نه خیلی خشک هستند.این گروه از مو نیز به سه شکل زیر خودنمایی می کنند:

    • موهای مجعد نازک : در واقع این گروه به طور طبیعی موهایی با ظاهر “ساحلی” دارند ؛ مویی که بسیاری از خانم ها با موهای صاف با انواع محصولات مو و حالت دهنده ها سعی می کنند که چنین مویی داشته باشند. این مدل موی مجعد تا حدودی انحنا در راستای ساقه مو دارد و به اندازه دو نوع دیگر جعد ندارد چرا که  این نوع مو جزء موهای نازک است، بلندی مو تا شانه کمک می کند که بتوانید راحت تر آن را فرم دهید.

    • موهای مجعد نسبتاً ضخیم : این گروه تا حدوددی ضخیم تر و مشخص تر از نوع قبل هستند. این نوع مو تمایل زیادی به جعد شدن دارد، اما با استفاده از محصولات مراقبت از موی مناسب این گروه می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید و آن را حالت پذیرتر کنید.

    • موهای مجعد و ضخیم: در این گروه معمولاً به نظر می رسد که موهای شخص فر است، به طوری که حلقه های مارپیچ بزرگ در موها وجو دارد. ولی همان طور که اشاره شد حالت موها مارپیچ است و حلقه ای نیستند پس موی مجعد با حالت جعد زیاد محسوب می شوند.

 

  • موهای فر (Curly): موی فر، در واقع دارای حلقه است و از این جهت با موی موج دار متفاوت است . خانم های دارای موهای فر می توانند موهایی با حلقه های بزرگ و آزاد یا با حلقه های ریز و متراکم داشته باشند. همانند انواع دیگر مو، موهای فر نیز دارای سه گروه هستند که بر اساس ضخامت مو و یا اندازه حلقه فر با هم اختلاف دارند. برای مدل دادن به موهای فر باید وقت بیشتری صرف کرد،ولی این نوع مو نیاز به شستشوی روزانه ندارند، زیرا موهای فر خشک تر از موهای صاف هستند. با داشتن موهای فر، شما انتخاب های بسیار زیادی برای کوتاه کردن و مدل دادن به موهایتان خواهید داشت.

    • موهای فر درشت و نازک :  نازک ترین مو در مقایسه با  دو گروه دیگر موی فر هستند و بزرگترین و شل ترین حلقه ها را دارند. به دلیل اندازه حلقه های فر، مدل دادن به این نوع مو راحت تر از دو نوع دیگر است، هرچند که این نوع مو، تمایل زیادی به مجعد شدن دارد.

    • موهای فر فنری با ضخامت متوسط : ادر این گروه موها دارای حلقه های فنری است، که بسیار جلوه دهنده و زیبا هستند. فرهای این گروه نه نازک و نه بسیار ضخیم است. با انتخاب محصولات مرطوب کننده مناسب، افراد دارای این نوع مو می توانند فر موهایشان را در حالتی ایده آل نگه دارند.

    • موهای فر ریز و ضخیم : این گروه از موی فر دارای ترکیبی از حلقه های متراکم و کوچک است. حلقه های مو در این گروه از مو فرفری ها اغلب ضخیم بوده و به نرمی مورد انتظار نیستند! استفاده از شامپو و نرم کننده های با کیفیت کمک می کند که تا حدودی به این گروه از موها نرمی مطلوب ببخشد.

  • موهای خیلی فر و پیچ پیچی (Coily): موهای خیلی فر و پیچی به نوعی یکی از انواع موهای فر هستند. خانم های دارای موهای خیلی فر، معمولا دارای ترکیبی از ظاهر فر مو به شکل حروف   “S” و “Z” هستند. برای این گروه بهتر است که موهای خود را کوتاه نگه دارند تا بتوانند راحت تر به آن رسیدگی کنند، اما مدل موهای متنوعی وجود دارند که می توانند جلوه ای بهتر به این نوع مو بدهند. همانند دیگر انواع مو، موهای خیلی فر دارای سه نوع مختلف بشرح زیر هستند:

    • موهای خیلی فر (فر سیم تلفنی و ظریف) دارای بافت فر های ظریف هستند و ظاهری سیمی شکل دارند. این نوع مو اغلب به علت وجود فر های خیلی زیاد و ریز S شکل، ظاهری متراکم دارند. بهتر است با این نوع موها بسیار مهربان باشید و برای آن زیاد از مرطوب کننده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید استفاده از مرطوب کننده لزوماً به معنی استفاده از روغن های مو نیست. ماسک های حالت دهنده عمقی مو و همچنین کرم های مغذی انتخاب هایی مناسب برای داشتن موهایی سالم هستند. کارشناسان توصیه می کنند که اگر چنین مویی دارید با آن کنار بیایید و از مدل مویی استفاده کنید که بتوانید به طور مداوم از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

    •  

       

      موهای خیلی فر ( فر Z با تراکم بالا ) :  این گروه بیشتر دارای فر “Z” شکل (در مقایسه با “S” شکل) هستند. این نوع مو معمولاً ضعیف و شکننده هستند و می توانند دارای تراکم متوسط یا زیاد باشند.

    • موهای خیلی فر ( فر Z  بسیار متراکم ): موی خیلی فر این گروه بسیار مشابه نوع  قبلی است، ولی با این تفاوت که تقریبا تمام تارهای مو دارای فر “Z” شکل هستند و بسیار متراکم به نظر می رسند. این نوع موها بسیار شکننده هستند، به طوری که اگر شما موهایتان را با خشونت شانه کنید، تارهای مو به راحتی می شکنند. برای اینکه طراوت این نوع موها را حفظ کنید لازم است که به طور مداوم روی موهایتان از محصولات مراقبت از مو مغذی، استفاده کنید. روغن نارگیل و شی باتر، یکی از بهترین انتخاب ها برای این نوع مو هستند.

انواع مو All Hair Type | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

نوع پوست سر و چربی آن

 

اگر چربی پوست سر زیاد باشد می گوییم پوست سر چرب است و چنانچه غدد چربی در کار خود کم‌کاری کنند می گوییم پوست سر خشک است و اگر غده ها فعالیت طبیعی داشته باشند و چربی به موقع و به مقدار کافی بر روی موها تراوش گردد، می گوییم پوست سر معمولی و موها طبیعی و نرمال هستند و این حالت ایده آل برای پوست و مو می باشد.

 

  • موهای چرب

 

علت چرب بودن موها  پرکار بودن غدد چربی است که متصل به فولیکول های موی داخل پوست هستند. البته در بعضی از موارد، چربی بیش از حد موها ناشی از بیماری های غدد درون ریز مثل تخمدان پلی کیستیک و یا پرکاری غده فوق کلیه است که موجب افزایش تولید هورمون های مردانه می شود. تشخیص و درمان چنین بیماری هایی نیازمند بررسی و آزمایشات تخصصی پزشکی است. البته در موهای سالم هم تراوش چربی وجود دارد، ولی به علت میزان متعادل چربی، موها تراوشات چربی را جذب کرده و زیباتر جلوه می کنند، ولی در موهای چرب تراوش چربی به قدری زیاد است که موها غرق چربی شده و دسته دسته بهم می چسبند و موها از شدت چربی برق می زنند و موها خوش حالت نیستند، زیرا گرد وغبار و‌ آلودگی های موجود در هوا را جذب می کنند.در فصول گرما و یا مناطق گرمسیر، اصولا چربی پوست سر زیادتر است و لذا موها چرب می باشند.

 

  • موهای خشک

 

علت مهم و اساسی خشک بودن موها، مصرف مواد قلیایی و یا الکل خالص در سر است. موهای خشک خیلی زود می شکنند و ممکن است انتهای آزاد آنها چند شاخه شود و تبدیل به موخوره گردد.  هر چقدر موها خشک تر باشند، شکننده تر می شوند، به طوری که با شانه کردن معمولی و یا شستشوی ساده ریزش می کنند. ریزش مو در موهای خشک زیاد است و بنابراین خشکی مو می تواند منجر به طاسی شود. خشکی پوست سر باعث می شود سلول های سطحی پوست به صورت پوسته پوسته و صفحه ای شکل درآیند و با کوچکترین تحریک مانند برس کشیدن، شانه زدن و یا تماس با دست از پوست سر جدا شوند و به صورت صفحات سفید رنگی در لابه لای موها و پوست سر دیده شوند که اصطلاحا شوره گفته می شود.  البته در بسیاری موارد، عدم مراقبت صحیح و کافی باعث خشکی و کدر شدن موها می گردد. یکی از این علل، کمی دفعات شانه کردن و برس زدن است، چربی طبیعی پوست سر به موها نرسیده و از درخشندگی معمولی محروم می شوند. عوامل مختلفی در کدر و خشک شدن و از بین رفتن جلا و درخشندگی موها دخالت دارند. از این نمونه می توان به آسیب های ناشی از محیط و عوامل خارجی ( نور خورشید، کلر داخل استخرهای شنا، آلودگی هوا، ذرات گردوغبار)، مصرف بیش از حد وغیر صحیح وسایل آرایشی که در آنها از حرارت استفاده می شود (سشوار، بابلیس و …)، مصرف بیش از حد و غیر صحیح محصولات بی رنگ کننده، فر کننده، صاف کننده یا رنگ موها نام برد. از علل دیگر خشکی و کدورت و سستی موها می توان به مواد تشکیل دهنده بعضی از فرآورده ها از قبیل ژل، اسپری های مو، شامپو و یا حالت دهنده های مو اشاره کرد.

 

  • موهای طبیعی

 

اگر غده ها، فعالیت نرمال و طبیعی داشته باشند موها نرمال و طبیعی هستند. این گونه موها با درخشندگی و زیبایی خاصی که دارند می توانند در اغلب افراد نشان دهنده سلامت عمومی فرد باشند و باعث تعجب است که حتی چند روز ناراحتی عمومی باعث کدر شدن موهای شفاف و براق می شود. موهای نرمال و طبیعی تا حدودی نرم و حالت پذیر هستند و در هنگام لمس کردن، مقدار کمی آغشته به چربی طبیعی خود می باشند. عوامل دیگری مانند آب و هوا، کمی یا زیادی رطوبت، کمبود تهویه، هوای آلوده، کلاه های سنگین و تنگ، عرق کردن زیاد در هوای گرم، برس و شانه نزدن به موقع همه می توانند باعث بدشدن ظاهر موها شوند. البته به کار بردن محلول های نامناسب آرایشی و فرآورده های قلیایی موها را کدر و غیر شفاف می کند. فعالیت طبیعی و موزون غدد چربی کنار موها اصولا بستگی به رعایت بهداشت روزانه و رژیم غذایی فرد دارد.

 

طریقه تشخیص نوع موها

 

  • جهت شناخت نوع موهای خود، به حمام رفته و به خوبی موهای خود را شستشو دهید. موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته دست روی حوله، موها را خشک کنید. موها و کف سر را به هیچ وجه ماساژ ندهید.

  • پس از 48 ساعت قسمتی از موهای فرق سر را کنار زده و با نوک انگشت بر روی پوست سر بکشید . بعد انگشت را دقیقا بررسی کنید.

    • اگر نوک انگشت کاملاً چرب و براق شده باشد، در این صورت پوست سر شما چرب است.

    • در حالت دوم انگشت نه تنها چرب و براق نمی شود، بلکه زبری در زیر انگشت حس می شود که در این صورت مو خشک به حساب می آید.

    • در حالت دیگر در پوست انگشتان چیزی حس نمی کنید. در این حالت موها نرمال و طبیعی هستند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری

سبد خرید

    سبد خرید خالی است

حساب کاربری

فراموشی رمز عبور؟
تا به حال عضو نشده اید؟