سایت در حال به روز رسانی است و امکان خرید وجود ندارد
×

آشنایی با انواع شوینده های پوست و انتخاب هماهنگ ترین شوینده با نوع پوست

  • تاریخ انتشار: 24 خرداد 1400
  • نویسنده: ملیحه پارسایی
  • 0 دیدگاه

پاک کننده مناسب می تواند به طور موثری آلودگی ها و آلاینده ها ، چربی های اضافی و پوست مرده را از بین ببرد و همچنین محیط بهینه ای برای محافظت از پوست ایجاد کند. با این وجود استفاده از پاک کننده ناهماهنگ با پوست می تواند به صدمه زدن به سد دفاعی پوست منجر شود و باعث تحریک شده و مکانیسم دفاعی پوست را به خطر بیندازد. برای انتخاب بهترین شوینده پوست خود ، ادامه مطلب را بخوانید.

 

استفاده از شوینده ی بیش از حد قوی و خشک کننده ی پوست

 

شوینده‌هایی که بسیار قوی هستند اصولأ باعث خشکی و کشیدگی  در پوست شده و همچنین  حساس شدن و آزردگی پوست را به دنبال دارند. اگر به اشتباه از این نوع شوینده ها استفاده کردید، بلافاصله با استفاده از مرطوب کننده هماهنگ با نوع پوستتان ؛ اقدام به بازگرداندن رطوبت از دست رفته ی پوست نمایید. بسیاری از افراد که پوست چربی دارند به اشتباه فکر می کنند که استفاده از شوینده های قوی بهترین گزینه برای پوستشان است اما لازم است بدانید که گاهی این شوینده‌های قوی موجب تولید سبوم بیشتر و چرب‌تر شدن پوست می‌شوند تا جایی که شما مجبور به استفاده از محصولات مات کننده یا کنترل کننده چربی خواهید شد تا اوضاع را به حالت عادی بازگردانید؛ در نتیجه قوی بودن به معنای بهترین گزینه بودن نیست!

 

استفاده از پاک کننده های بیش از حد چرب یا روغنی 

 

گاهی استفاده از بالم‌ها یا روغن‌های پاک کننده به خوبی مواد آرایشی را از پوست حذف می نمایند اما خود نیز باقی مانده  هایی را بر روی پوست به جا می گذارند که موجب مسدود شدن منافذ پوست خواهند شد. البته ممکن است یک ایده عالی برای جلوگیری از خشکی پوست برای برخی از افراد پاک کردن پوست با استفاده از روغن‌ها باشد؛ اما آگاه باشید که ترکیبات این پاک کننده‌ها نه تنها باعث ایجاد اختلال در روند بازسازی طبیعی پوست  می شوند بلکه موجب خشک‌تر شدن پوست نیز می گردند.

 

شویند‌ه‌های پوست نرمال تا چرب - Normal to oily skin cleansers

 

برای افراد با پوست های چرب و مختلط ؛ شاید بهترین انتخاب را استفاده از ژل‌های شست و شو و فوم‌های ملایم جهت شست و شوی چربی و آلودگی دانست. افراد با پوست های چرب و مختلط بهتر است هنگام خرید شوینده دقت داشته باشند که شوینده ی انتخابی آنها حتماً فاقد سولفات و ترکیبات قلیایی باشد و PH سازگار با پوست داشته و نهایتاً پوست را دچار خشکی و کشیدگی نکند.همچنین برای این افراد استفاده از صابون‌های مناسب در کوتاه مدت و با اهداف درمانی ایرادی ندارد نهر چند صابون ها بیش از حد قوی هستند. گزینه ی دیگری که می تواند جایگزین صابون باشد، استفاده از پن‌هایی با PH سازگار با پوست چرب و مختلط می باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برخی در انتخاب محصولات متناسب با پوست خود از قانون «مشابه، مشابه را جذب می‌کند» پیروی می کنند و معتقدند که روغن ها برای تمیز کردن پوست چرب بهتر هستند؛ اگر شما هم جزء این گروه هستند پس بهتر است بدانید که روغن جوجوبا یکی از گزینه‌های مناسب برای پوست‌ شماست! روغن جوجوبا ؛  تک اشباع بوده و در نتیجه کمترین احتمال نفوذ به منافذ پوست را دارد و به ندرت موجب ایجاد جوش می شود. شایان ذکر است؛ در مبحث روغن‌ها نیز؛ پوست هر فرد حساسیت‌های خاص خود را داشته و ممکن است فردی با روغن‌هایی که برای بسیاری افراد جوش و آکنه ایجاد نمی‌کند دچار حساسیت و درنتیجه بروز آکنه و کومدون شود.

 

شویند‌ه‌های پوست خشک تا نرمال و پوست حساس - Dry to normal skin cleansers and sensitive skin

 

استفاده از کرم‌های پاک‌کننده، لوسیون‌ها و شیرپاکن‌های مناسب با پوست خشک و حساس؛ با حفظ رطوبت پوست آن را با ملایمت تمیز می نمایند.همچنین استفاده از انواع فوم، ژلهای شست و شو و پن‌های مخصوص پوست خشک نیز، بدون خشک کردن پوست اقدام به تمیزی آن  از هر نوع آلودگی می کنند. گاهی پوست فرد به حدی حساس و کم‌ تحمل می شود که حتی آب هم باعث آزردگی آن می شود،در این موارد پیشنهاد ما استفاده از میسلار واترهای بدون نیاز به آبکشی می‌باشد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که بر خلاف باور عموم که پوست های خشک را بسیار سازگار با انواع روغن می دانند، اما پوست های خشک بسیار بیشتر از سایر پوست ها در برابر روغن ها حساسیت بروز می دهند. پیشنهاد ما برای پوست های چرب روغن جوجوبا بود و اما در مورد پوست‌های خشک؛ ما روغن های نارگیل و ماکادمیا را به شما پیشنهاد می دهیم همچنین توجه به این نکات در فرآورده ای که مورد استفاده قرار می دهید ضروری است که نحوه فرآوری این روغن‌ها به چه صورت بوده و آیا حاوی ترکیبات مشکل‌ساز مانند چربی‌های چندگانه غیراشباع یا روغن‌های معدنی مانند وازلین هستند یا خیر! در هر کل اگر مایل به استفاده از روغن‌ها یا حتی روغن‌های معدنی برای پاک کردن پوستتان هستید به این صورت عمل کنید که ابتدا این روغن ها را برای پاک کردن پوستتان قرار دهید و سپس حتماً با استفاده از شوینده ی مناسب پوست خشک آنها را بطور کامل از سطح پوست بزدایید.

 

نکات قابل توجه برای پوست های خشک و چرب

 

  • پس از استفاده از شوینده‌های پوست های چرب؛ اگر در پوست احساس خشکی و کشیدگی می کنید یا پوست دچار خارش و قرمزی می شود  و مدام مجبور به استفاده از مرطوب کننده های پوست چرب هستید، ایراد از پوستتان نیست بلکه شوینده‌تان برای پوست‌تان بیش از حد قوی است و به شوینده‌ای ملایم‌تر با خاصیت آبرسان پوست های جرب نیاز دارید!

  • و اما اگر از شوینده های مناسب با پوست های خشک استفاده کردید و پس از مدتی احساس چربی در پوست خود داشتید یا این که به اندازه ی مورد انتظار پوست‌تان به خوبی تمیز نمی شود ، شوینده‌تان بیش از حد ملایم است و  بهتر است ژل یا فوم یا پن‌های پوست خشک را مورد استفاده قرار دهید.

 

 انواع فرم های  شوینده های پوست 

 

  • پاک کننده های دوفاز - Two-phase cleaners

 

پاک کننده های دوفاز غالباً برای پاک کردن آرایش صورت بخصوص آرایش غلیظ چشم ها کاربردی هستند. این نوع پاک کننده ها بصورتی فرموله می شوند که حتی آرایش های ضد آب را نیز پاک می نمایند. دوفازها علاوه بر اثر پاک کنندگی مطلوب و PH مناسب با پوست و دو فاز بودن، از ایجاد اگزما و خشکی پوست نیز جلوگیری می نمایند. بدلیل فرم دوفاز این فرآورده ها همیشه قبل از مصرف خوب تکان دهید.

 

  • میسلار واتر - Misslar Water

 

میسلار واتر ها برای پاک کردن پوست صورت استفاده می شوند و بدلیل اینکه از ذرات روغنی یا همان میسل‌ها تشکیل شده اند میسلار واتر  نامیده می شوند. ذرات روغنی درون آنها موجب پاک کردن پوست از انواع آلودگی ها می شوند؛ به همین دلیل برای پاک کردن آرایش صورت بسیار کاربرد دارند. در صورت استفاده از کرم های حاوی رنگدانه؛ پیشنهاد می شود که قبل از شستشوی صورت با آب از میسلارواتر برای پاک کردن پوست صورت استفاده کنید.همچنین میسلارواتر ها علاوه بر خاصیت پاک کنندگی ؛در مراقبت از پوست نیز موثر  می باشند. میسلارواترها ، بعد از استفاده نیاز به آبکشی ندارد.

 

  • فوم شست و شوی صورت - Facial wash foam

 

فوم های شستشوی صورت جهت از بین بردن آلودگی‌ها و چربی اضافی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند و مواد آرایشی و آلودگی های محیط را به صورت عمقی از منافذ پوست پاک می‌ نمایند. این دسته از شوینده ها بصورت کف ( یا همان فرم فوم )  بیرون می‌آیند و استفاده ی از آنها بسیار آسان است. اغلب در فوم های شستشوی صورت از سورفاکتانت های بالایی  نسبت به ژل ها  استفاده می شود که باعث می شود کمی خشن تر باشند و درنتیجه گزینه ی مناسبی برای پوست های حساس  نباشند.

 

  • ژل های شستشو ی صورت - Face wash gels

 

ژل های شوینده ی پوست حاوی ترکیباتی می باشند که ویسکوز هستند و بافت ژلی و لزجی به محصول می دهند. این فرآورده ها اغلب نیازمند آبکشی و شستشو هستند، ولی در نهایت استفاده از آنها  نرمی مطلوبی بر روی پوست ایجاد می نمایند. بافت ژلی آنها به گونه ای است که بهتر است بر روی پوست مرطوب  استفاده شوند و با مالش دادن ملایم آنها بر روی پوست صورت، کف ایجاد می شود. استفاده از ژل های شستشوی صورت برای پوستهای چرب و حساس بدلیل از بین بردن باکتری های مولد آکنه و همچنینی شست و شو ی انواع سبوم  و ناخالصی‌ ها  از سلول های پوست مناسب است.در نتیجه ی استفاده از این ژل ها شاهد ایجاد شفافیت، لطافت و نرمی  در پوست خواهید بود. ژل شستشو برای افراد با پوست های حساس گزینه ای مطلوب تر نسبت به استفاده از فوم ها می باشد.

 

  • تونر پوست - Skin toner

 

تونر صورت؛ محصولی مهم و کاربردی در مراقبت های رزوانه ی پوست است! پس از زدودن آرایش و شستن صورت،استفاده از تونر به جبران رطوبت از دست رفته ی پوست ناشی از شوینده ها و مواد آرایشی و عوامل محیطی می آید. جهت تکمیل شستشوی پوست، حتما پس از شست و شوی صورت با آب از تونر استفاده نمایید.تونرها  دارای بافتی آبکی هستند که به سادگی وارد منافذ پوست می شوند و چربی ها و آلودگی ها و آلودگی های جذب شده در منافذ پوست را پاک می نمایند. استفاده از تونر فواید زیادی برای پوست دارد که از جمله آنها می توان به آبرسانی عمقی پوست، تمیز و کوچک وحتی بسته شدن منافذ پوست، شفاف شدن پوست و تنظیم pH پوست اشاره کرد.استفاده از تونر متناسب با نوع پوستسبب می شود که نتیجه بهتری حاصل شود. گاهی به دلایل مختلف نظیر کمبود وقت و ... شخص فرصت شستشوی صورت خود را پس از استفاده از آرایش پاک کن ها ندارد. در این مواقع نیز استفاده از تونرها علاوه‌ بر آبرسانی عمقی به پوست؛ در حذف موثرتر آلودگی‌ها و رنگدانه‌های باقی مانده از لوازم آرایش کاربرد دارند.

 

  •  شیر پاک کن ها - Milk cleaners

 

افرادی که دارای پوستی نرمال رو به خشک هستند بهتر است برای پاک کردن آرایش از شیر پاک کن استفاده نمایند. قدرت پاک کنندگی شیر پاک کن ها  بالا بوده و پس از استفاده یک فیلم نازک و نرم بر روی پوست به جا می گذارند. شیر پاک کن ها دارای فرمی شبیه به کرم بوده و بدون کف کردن؛ مواد آرایشی، آلودگی ها و گرد و غبار را از پوست صورت پاک می نمایند.ترکیبات آن ها معمولاً سازگار با پوست صورت بوده و بدون آسیب رسانی به پوست اقدام به شفاف و درخشان کردن آن می نمایند و ضمن حفظ کردن چربی‌های ضروری پوست، چربی اضافی پوست را پاک می کنند. 

 

  • پن های صورت - Facial pens

 

پن ها از نظر ظاهری کاملا مشابه با صابون ها هستند ولی صابون نیستند! بدین صورت که پن ها شویندگی تهاجمی تری نسبت به صابون ها دارند و  دارای pH خنثی و متناسب با پوست هستند که در انواع مختلف پن شوینده (پن پاک کننده) ،  پن لایه بردار ، پن ضد جوش ، پن پوست چرب ،  پن کودک و پن رطوبت رسان در برند های مختلف در بازار عرضه می شوند.

 

  • صابون ها - Soaps

 

صابون ذرات و آلودگی را حل می کنند. در شستن دست، به عنوان یک سورفکتانت، هنگامی که صابون با کمی آب له می شو، با از بین بردن لایه دو لایه لیپیدی غشای آن ها و غیر طبیعی سازی پروتئین ها، میکروارگانیسم ها را از بین می برد. این روغن همچنین امولسیون می کند و باعث می شود با آب روان بتوان آن را حمل کرد.اکثر صابون ها دارای pH در محدوده 9 الی 10 هستند. آب حلال صابون می باشد. اگرچه آب یک حلال عمومی خوب است، اما متأسفانه ماده ای نیز با کشش سطحی بسیار زیاد است. در اصل، مولکول های صابون لکه های روغنی را تا حدی حل می کنند تا امولسیونی که در آب معلق نگه داشته می شود تا زمانی که بتواند آبکشی شود.صابون ها در انواع محصولات پاک کننده و روان کننده استفاده می شود. در یک محیط خانگی، صابون ها مواد فعال کننده سطحی هستند که معمولاً برای شستشو، استحمام و سایر کارهای خانه داری استفاده می شوند. 

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری

سبد خرید

    سبد خرید خالی است

حساب کاربری

فراموشی رمز عبور؟
تا به حال عضو نشده اید؟