سایت در حال به روز رسانی است و امکان خرید وجود ندارد
×

بهترین نوع شامپو برای موهای شما چیست؟

  • تاریخ انتشار: 30 خرداد 1400
  • نویسنده: ملیحه پارسایی
  • 0 دیدگاه

برچسب های روی شامپوها ممکن است پیچیده به نظر برسند  اما جالب است بدانید که همه آن مواد چه کاری انجام می دهند؟ دانستن این که در بطری شامپو شما چیست و همه ی  آن محتویات چه کاری می کنند خالی از لطف نیست!

همه شامپوها حاوی آب هستند تا مواد دیگر را با هم مخلوط کنند. مقدار آب همچنین قوام شامپو را کنترل کرده و به پخش شدن آن در سراسر مو کمک می کند. شامپوی شما همچنین حاوی پاک کننده ها و مواد کف کننده است که گرد و غبار و آلودگی را به دام انداخته و به راحتی بتوانید آن را زیر دوش بشویید.

مواد دیگری شامل تثبیت کننده ها  نیز برای مناسب نگه داشتن شامپو  وجود دارند. مواد نگهدارنده در اصل  برای محافظت از شامپو و جلوگیری از آلودگی میکروبی آن اضافه می شوند.همچنین مواد غلیظ کننده نیز در شامپو وجود دارد که برای تنظیم بافت و قوام شامپو است.

برای یک تجربه دلپذیر از دوش گرفتن ، ممکن است رنگ ها ، رایحه ها و عصاره های گیاهی نیز به شامپو ی شما اضافه شده باشد. بیشتر شامپوها برای انواع خاصی از موها یا برای درمان مشکلات خاص طراحی شده اند. یک شامپوی مخصوص موهای خشک و پوست سر خشک؛ مرطوب کننده های اضافی تری نسبت به انواع دیگر شامپوها خواهد داشت و یک شامپوی پوست خارش دار حاوی مواد تسکین دهنده ی خارش و قرمزی پوست است. همچنین شامپویی که برای درمان شوره سر طراحی شده باشد ، حاوی یکی از طیف وسیعی از مواد ضد شوره است. پس بهتر است همیشه برای انتخاب شامپویی متناسب با موهای خود؛ دقت کافی را داشته باشید!

 

شامپو موهای خشک و آسیب دیده | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

شامپو موهای خشک و آسیب دیده

 

به مویی که از رطوبت کافی برخوردار نباشد موی خشک  گفته می شود.در این نوع مو  به علت کاهش ترشحات غدد سباسه در پوست سر میزان سبوم یا چربی طبیعی که اثر محافظتی روی تار مو دارد، کاهش پیدا کرده و مو در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد. آلودگی های محیطی، اشعه ماورای بنفش نور خورشید، فر کردن موها، دکلره کردن موها و عوارض ناشی از کلر آب استخر و نمک دریا و همچنین آسیب های فیزیکی همانند استفاده طولانی مدت از سشوار و براشینگ از مهمترین عوامل ایجاد موهای خشک و آسیب دیده می باشند. موی خشک و آسیب دیده عموما حالتی زبر، خشن و غیر یکنواخت و شکننده داشته و فاقد براقیت لازم است. همچنین فیبر های مو رطوبت طبیعی خود را از دست داده و حالت در هم به خود می گیرد. عوارضی نظیر موخوره و عدم حالت پذیری مناسب و در مواردی وز نیز از سایر علایم شایع اینگونه موها به شمار می روند. عدم رسیدگی فوری منجر به آسیب های جبران ناپذیر به کراتین مو شده و منافذ متعددی در کوتیکول های مو ایجاد می گردد. نتیجه این حالت ایجاد موهای شکننده و آسیب پذیر می باشد.

اگر موهای شما جزء این گروه است بهتر است از شامپویی که دارای یک یا چند مورد از ترکیبات زیر است استفاده نمایید:

 

  • عصاره شی باتر: از دانه‌های درخت shea یا karate  استخراج می‌شود. اسیدهای چرب موجود در آن موجب ایجاد خواص التیام دهندگی منحصر به فرد آن شده و ویتامین‌های E، A و F موجود در آن تقویت پوست را سبب می‌شود. ویتامین اف در بازسازی و حفاظت از پوست نقش ویژه ای داشته و باعث بهبود ساختار پوست‌های خشک و آسیب دیده می‌شود. شی باتر به راحتی توسط پوست جذب شده و بدون مسدود نمودن منافذ پوستی سبب نرم شدن سریع پوست می‌شود.

 

  • عصاره جو دو سر: یک ترکیب فوق العاده جهت نرمی و لطافت موها بوده و از پیچ خوردگی آن ها جلوگیری می کند.

 

  • پروتئین ابریشم: رطوبت لازم را به موها برگردانده و مانع از تخریب فیبرهای مو می گردد. 

 

  • روغن آرگان: باعث رشد موی سالم و قوی به جای موی ضعیف و شکننده می شود. مو را به صورت موثر آبرسانی نموده و در از بین بردن وز شدگی مو و ارتقا درخشندگی بسیار موثر است به نحوی که باعث احیاء موهای خشک و آسیب دیده می شود. همچنین تاثیر این روغن برای پیشگیری از موخوره بسیار موثر می باشد. روغن آرگان به بهبود و ترمیم بافت مو کمک شایانی کرده و موجب نرمی،‌ لطافت و درخشندگی موها می شود.

 

  • روغن آووکادو: روغن آووکادو از خشک شدن موها و همینطور شوره جلوگیری می‌کند و یک گزینه عالی برای جلوگیری از شکندگی‌ها موها است و در عین حال وجود این روغن موجب باز شدن گره‌های مو می‌شود و سهولت شانه پذیری را به دنبال دارد.

 

  • روغن کرچک: این روغن به تغذیه پوست و مو کمک کرده و باعث آبرسانی به پوست و موی سر می شود. آزمایش ها نشان داده اند که استفاده موضعی روغن کرچک بر پوست سر، رشد موها را سه تا پنج برابر می کند. روغن کرچک موجود در آن، موجب نرمی و لطافت موهای آسیب دیده و خشک می شود و حالت درهم بودن موهای فر، وز و یا خشک را کنترل می کند بنابراین از بروز موخوره نیز جلوگیری می کند.

 

  • کراتین عمدتا از سه اسید آمینه میتونین، آرژنین و گلیسین تشکیل شده که اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده ساقه مو هستند و سبب صافی، براق شدن و درخشندگی مو می‌شوند. هنگامی که موها در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند، خشک و شکننده شده و کراتین خود را از دست می‌دهند. به منظور باز گرداندن حیات دوباره مو به آن باید کراتین رسانی صورت گیرد. کراتین روی فولیکول‌های آسیب دیده مو تاثیر گذاشته و موهای مجعد را ابریشمی می‌کند. کراتین معمولا از منابع حیوانی مانند پشم و موی حیوانات به دست می‌آید. کراتین کردن موها درمانی برای بازگرداندن کراتین طبیعی مو به موهای آسیب دیده و خشک محسوب می‌شود. کراتین آسیب‌های ناشی از مواد دکلاره و سایر مواد شیمیایی را به مو کاهش می‌دهد.

 

  • ویتامین F : در واقع همان اسید های چرب ضروری می باشد. ویتامین F  محلول در چربی بوده  و در ماهی، روغن زیتون، سویا و… یافت می شود. این ویتامین خشکی پوست و موی سر را برطرف کرده و به تقویت رشد مو کمک می کند.

 

  • پرو ویتامین B5 : پانتنول یا همان پرو ویتامین B5 یکی دیگر از ویتامین های محلول در آب گروه B می باشد. ترکیب پرو ویتامین B5 و روی به تحریک رشد مو کمک می کند.

 

شامپو موهای چرب | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

شامپو موهای چرب

 

موی چرب در ظاهر براق به نظر می رسد اما پس از مدتی به علت وجود چربی زیاد رسوبات چربی بر روی مو جمع می شود و ظاهر مات و کدری به موها می دهد. در بعضی موارد هنگام شانه زدن شوره های چرب بر روی مو دیده می شود و چربی ممکن است حتی باعث بروز خارش پوست نیز بشود. در این نوع مو به علت وجود چربی موها حالت نمی گیرد و حجم مو کم می شود بیشتر افرادی که موی چرب دارند معتقدند که پس از شامپو کردن موها به سرعت کمتر از ۱۲ ساعت بعد از شستشو چرب می شود. 

 

سبوم نوعی چربی می باشد که توسط غدد سباسه پوست سر تولید و ترشح متعادل آن سبب محافظت موها و پوست سر در برابر عوامل نامطلوب و استرس زا روزانه می گردد. فعالیت بیش از اندازه غدد سباسه که در اثر عوامل مختلفی نظیر استرس، اشعه ماورای بنفش نور خورشید، تغییرات هورمونی و آلودگی هوا ایجاد می گردد. با افزایش تولید سبوم باعث می شود که موها ظاهری چرب، نامناسب، سنگین و حالت ناپذیر به خود می گیرند. ترشح بیش از اندازه سبوم در برخی موارد نیز به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده ریزش مو تلقی می گردد. یکی از راه های جلوگیری از ریزش و آسیب دیدن مو انتخاب شامپو مناسب با مو و پوست سر می باشد. 

حهت شستشوی موهای چرب : موهایتان را در فواصل زمانی کم بشویید؛ اما نه هر روز. شستن روزانه موها ممکن است باعث شود چربی موها خیلی سریع برگردد و حتی برای جبران چربی از دست رفته، بیشتر از قبل چربی تولید کند. اگر به طور طبیعی موهای چربی دارید، توصیه می شود که آن ها را دو سه روز یکبار بشویید. همچنین دنبال شامپویی باشید که مخصوص موهای چرب باشد. بهترین نوع شامپو آن است که چربی اضافی موهایتان را بدون خشک کردن آن ها بگیرد. ممکن است برای پیدا کردن یک شامپوی خوب، نیاز به کمی آزمون و خطا داشته باشید. همچنین می توانید با آرایشگرتان هم در این زمینه مشورت کنید.

 

ویژگی های موی چرب:

 

  • در موارد شدید پوست سر قرمز می شود و دچار جوش های خارش دار همراه با پوسته های چرب و اغلب زرد رنگ می شود.

  • موها تا چند ساعت بعد از شستشو وضعیت عادی دارند ولی بعد از مدتی موها به هم می چسبد.

  • به خاطر آغشته بودن موها به چربی اگر موها را بلند کنیم به سرعت سر جای خود می افتند.

  • موها به خوبی شانه نمی شوند.

  •  خارش سر معمولا وجود دارد

اگر موهای شما جزء این گروه است بهتر است از شامپویی که دارای یک یا چند مورد از ترکیبات زیر است استفاده نمایید:

 

  • پیروکتون اولامین (Pirocton Olamine): یک ترکیب ضد قارچ قوی می باشد که قادر است به نحو موثری باعث از بین رفتن عامل اصلی ایجاد شوره یعنی قارچ P.O گردد.

 

  • اسید سالیسیلیک (Salicylic Acid): این مادهی شاخص جزو ترکیبات کراتولیتیک بوده که با نرم  کردن لایه شاخی و مرده پوست سر، سبب تسهیل جدا  شدن شوره های چسبنده می شود. 

 

  • ایکتیول (Ichthyol):  به عنوان یک ماده ضد قارچ، ضد التهاب و ضد خارش کمک شایانی به رفع شوره و عوارض ناشی از آن می نماید.

 

  • روغن تی تری (Tea Tree Oil): روغن تی تری باعث کاهش ترشحات چربی پوست سر شده و میزان آن را کنترل می نماید.

 

  • عصاره گزنه (Nettle Extract): باعث پاک شدن ریشه موها و جلوگیری از انتشار سبوم می گردد. همچنین ترشح غدد سباسه پوست سر را کنترل می نماید.

 

  • عصاره ی لیمو دارای خاصیت ضد میکروب بوده و همچنین تنظیم کننده ترشح چربی ریشه مو نیز می باشد.

 

  • آلوئه ورا موجب نرمی و شفافیت و شانه پذیری راحت تر مو شده و علاوه بر آن، دارای خواص آنتی اکسیدان و ضدالتهاب نیز می باشد و سبب کاهش خارش، قرمزی و جوش بر روی پوست سر می گردد. ترکیب طلایی لیمو و آلوئه ورا بهترین ترکیبی است که توانایی کنترل ترشح چربی و رفع چربی موها را دارد.

 

  • دکسپانتنول یا همان پیش ساز ویتامین B5 : خاصیت رطوب رسانی دارد و باعث مرطوب شدن طولانی مدت مو و در نتیجه درخشندگی، حجیم شدن، لطافت و سلامت مو می گردد. همچنین در تعدیل و تنظیم چربی پوست سر نیز موثر است.

 

شامپو ضد شوره | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

شامپو ضد شوره

 

شوره یا سبوره (Dandruff) از مشکلات شایع پوست سر محسوب می گردد. افزایش سرعت رشد سلول های پوست سر همراه با ریزش زیاد سلول های مرده منجر به بروز این حالت می گردد. عوامل متعددی مانند استرس، شرایط محیطی و اقلیمی  و تغذیه در شکل گیری شوره سر موثرند. فعالیت زیاد قارچ Pityrosporum Ovale باعث ایجاد شوره های فراوان همراه با خارش و التهاب پوست سر می گردد. شوره به دو نوع خشک و چرب بروز می کند.
شامپوهای ضد شوره با مقابله با عامل اصلی یعنی قارچ Pityrosporum Ovale باعث رفع شوره سر و علایم همراه آن می گردند. به علت نوع و غلظت ترکیبات ضد شوره، امکان استفاده دراز مدت از شامپوهای ضد شوره درمانی میسر نمی باشد و لازم است جهت جلوگیری از بروز مجدد این بیماری از شامپوهای روزانه که غلظت ترکیبات ضد شوره آن مناسب می باشد، استفاده نمود.

 

  • شامپو ضد شوره روزانه:

 

شامپو ضد شوره روزانه، شامپوهای ملایمی هستند که جهت مصرف مستمر و روزانه در افرادی که احتمال بروز مجدد شوره در آن ها زیاد می باشد یا قبلا از شامپوهای ضد شوره درمانی استفاده کرده اند، مناسب است. اگر مبتلا به شوره سر شدید و مقاوم هستید، لازم است ابتدا از شامپو های ضد شوره مخصوص شوره خشک یا مخصوص شوره چرب ؛ بر اساس نوع شوره استفاده نموده و پس از اتمام دوره مصرف جهت جلوگیری از بروز مجدد شوره ها از شامپو ضد شوره روزانه  برای انواع شوره های سر به مدت نامحدود استفاده نمایید.

 

  • شامپو ضد شوره چرب

 

شوره‌های چرب، اغلب متمایل به رنگ زرد هستند و به پوست سر می‌چسبند که قابل جدا شدن هم نیستند و باعث ریزش مو می‌شوند. علت اصلی آن چربی بیش از حد پوست است. زیرا هنگامی که پوست سر چرب می‌شود کثیفی و آلودگی را به خود جذب می‌کند و پوست سر شروع به خارش می‌کند که نتیجه آن شوره سر است. 

 

  • شامپو ضد شوره خشک

 

در افرادی که دچار شوره سر خشک می باشند، شوره ها عموما سفید رنگ بوده و به راحتی از پوست سر جدا می شوند. پوست سر این افراد عموما ملتهب و خارش دار است. شامپو ضد شوره خشک مخصوص شوره و پوست سر خشک جهت درمان شوره های شدید و مقاوم این گروه بهترین انتخاب است.

 

اگر موهای شما جزء این گروه است بهتر است از شامپویی که دارای یک یا چند مورد از ترکیبات زیر است استفاده نمایید:

 

  • پیروکتون اولامین (Pirocton Olamine) : این ماده ی شاخص یک ترکیب ضد قارچ قوی می باشد که قادر است به نحو موثری باعث از بین رفتن عامل اصلی بروز شوره یعنی قارچ P.O گردد و از بروز مجددشوره جلوگیری به عمل می آورد.

 

  • اسید سالیسیلیک (Salicylic Acid): جزو ترکیبات کراتولیتیک بوده که با نرم  کردن لایه شاخی و مرده پوست سر، سبب تسهیل جدا  شدن شوره های چسبنده می شود. استفاده همزمان اسید سالیسیلیک با سایر ترکیبات ضد شوره باعث تقویت اثر و افزایش نفوذ پذیری آن ها می گردد.

 

  • زینک پیریتیون (ZPT) : زینک پیریتیون باعث کاهش رشد سلول های پوست سر و در نتیجه کاهش پوسته ریزی و شوره می گردد.

 

  • کلیمبازول (Climbazole): کلیمبازول نیز قادر است از رشد قارچ مولد بیماری جلوگیری کرده و باعث تقویت اثرات پیروکتون اولامین گردد.

 

  • ایکتیول (Ichthyol) : به عنوان یک ماده ضد قارچ، ضد التهاب و ضد خارش کمک شایانی به رفع شوره و عوارض ناشی از آن می نماید.

 

  • روغن تی تری (Tea Tree Oil) : روغن تی تری  باعث کاهش ترشحات چربی پوست سر شده و میزان آن را کنترل می نماید.

 

  • عصاره گزنه (Nettle Extract) : باعث پاک شدن ریشه موها و جلوگیری از انتشار سبوم می گردد. همچنین ترشح غدد سباسه پوست سر را کنترل می نماید.

 

  • عصاره گل لادن (Nasturtium Extract): این عصاره ی گیاهی در رفع خشکی و خارش پوست سر بسیار موثر می باشد.

 

  • روغن کالاندولا ( گل همیشه بهار) : روغن کالاندولا نیز باعث رفع التهاب و خارش پوست سر می گردد.

 

  • عصاره آویشن (Thyme Extract): عصاره آویشن نیز به خوبی قادر به کنترل ترشحات سبوم پوست سر بوده و مانع از چرب شدن کف سر می گردد.

 

شامپو موهای معمولی

 

شامپو روزانه موهای معمولی

 

شامپو روزانه مناسب افرادی است که روزانه موهای خود را شستشو می دهند و احتیاج به یک شامپو ملایم اما موثر دارند. این شامپوها با فرمولاسیون ویژه خود از موها در برابر آسیب های روزانه که ممکن است در اثر آلودگی هوا و یا کار با مواد شیمیایی به وجود بیاید محافظت کرده و همچنین مقاومت طبیعی مو و پوست سر را افزایش می دهند. . رطوبت مورد نیاز مو را تامین می نماید و مانع از خشکی و زبر شدن موها می گردند. شامپو های روزانه نیز بر اساس خشکی، چربی ، شوره ی سر و ... نیز تقسیم می شوند که عامیانه ترین آنها مناسب برای موهای معمولی می باشد. همچنین در این شامپو ها بر اساس فرمولاسیونی که توسط شرکت تولید کننده استفاده می شود؛ امکان جود انواع ویتامین ها و عصاره های گیاهی و... وجود دارد که در زیر به برخی از آنها و فوایدشان اشاره می کنیم:

 

  • سرآمید: سرآمید پروتئین طبيعی است که مانند لایه ای محافظ دور ساقه مو را می گیرد و از آن محافظت می کند. وجود این ماده از شکنندگی مو جلوگیری خواهد کرد.

 

  • عصاره پوست لیمو: لیمو سرشار از آنتی اکسیدان است و تا حد زیادی در سم زدایی نقش دارد و از مو در برابر عوامل مخربی که روزانه با آنها در ارتباط از محافظت می کند.

 

  • عصاره بابونه: بابونه از موخوره یا ریزش مو جلوگیری کرده و موهای شما را براق تر و سالم تر می کند.

 

  • روغن سبوس برنج: روغن سبوس برنج که به عنوان عصاره ی برنج نیز شناخته می شود، روغن استخراج شده از جوانه و پوست داخلی برنج می باشد. روغن سبوس برنج حاوی ویتامین های E و B می باشد که رطوبت پوست و موی سر را حفظ کرده و موجب تقویت موی سر می شود. به دلیل ویژگی های گفته شده از روغن سبوس برنج در تهیه صابون، شامپو و فرآورده های دیگر آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

 

  • پروتئین هیدرولیز شده سویا: سویا منبع پروتئین کامل می باشد، یعنی تمامی اسیدهای آمینه ضروری بدن را داراست. مواد معدنی سویا شامل کلسیم، آهن، روی، فسفات، منگنز و ویتامین های B می شود. اثرات روغن سویا در زیبا سازی و درخشنده سازی مو ها مشخص شده است. سویا می تواند به تقویت رشد مو کمک کند. از روغن سویا به منظور آبرسانی مو استفاده می شود. این روغن رطوبت مناسبی به پوست بخشید و به طراوت و حالت پذیری مو کمک می نماید. چربی و سایر مواد مغذی موجود در این روغن به راحتی توسط پوست سر و ساقه ی مو جذب می شوند.

 

  • پروتئین هیدرولیز شده گندم: سبوس گندم منبع غنی از ویتامین B، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و فیبر محلول است. گفته شده است که سبوس گندم برای پیشگیری از ریزش و سفیدی مو بسیار موثر می باشد. ویتامین های گروه B باعث تحریک سوخت و ساز سلول های زنده و فعال پیاز مو می شود. با هیدرولیز کردن، پروتئین آن به اجزای ریزتری تقسیم می شود که بافت مو بهتر و بیشتر می تواند آن را جذب کند.

 

  • پروتئین هیدرولیز شده ذرت:  ذرت سرشار از ویتامینA، ویتامین های گروه B، آهن،کلسیم، فسفر و برخی مواد معدنی دیگر است. استفاده از آن از ریزش و خشکی مو و همچنین شکنندگی موهای ضعیف جلوگیری کرده و باعث تقویت موها می شود.

 

  • عسل: خاصیت مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدان بالایی دارد و جزو بهترین مرطوب کننده های طبیعی پوست است. همچنین از آسیب عوامل مخرب به پوست و مو محافظت می کند و نقش مهمی در ترمیم موهای آسیب دیده دارد.

 

  • روغن دانه آفتابگردان: مرطوب کننده و آبرسان عمیق پوست و مو می باشد. روغن دانه آفتابگردان موجب نرمی و لطافت موها شده و براقیت چشمگیری به آن ها می دهد.

 

شامپو موهای رنگ شده | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

شامپو موهای رنگ شده

 

رنگ یا هایلایت كردن مو، استفاده از تركیبات دكلره و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده جهت تغییر رنگ مو به علت داشتن مواد قلیایی باعث ایجاد آسیب به لایه های سطحی ساقه مو می گردند. موهای رنگ شده، مش یا هایلایت شده نیاز به مراقبت ویژه ای در برابر عوامل نامطلوب و استرس زا روزانه نظیر مواجهه با اشعه ماورای بنفش نور خورشید، شستشوی متناوب موها و آلودگی هوا دارند. تخریب لایه خارجی منجر به زبر و خشن شدن موها شده و رنگ ایجاد شده روی موها را از بین می برد. اشعه ماورای بنفش نور خورشید نیز با تجزیه رنگ مو باعث تغییر آن شده و نارضایتی فرد را از رنگ جدید به دنبال دارد. همه این موارد علت این است که درانتخاب شامپو متناسب با نوع موی خود دقت لازم و کافی را داشته باشیم. اگر شما نیز اقدام به رنگ کردن موهایتان کرده اید بهتر است شامپویی مناسب برای موهای رنگ شده را انتخاب نمایید.در این شامپوها نیز ترکیباتی نظیر موارد زیر به چشم می خورند:

 

  • عصاره انار: انار به خوبی قادر است باعث تثبیت رنگ روی ساقه مو گردد. این ماده باعث افزایش عمر رنگ روی موها شده و از تغییر رنگ آن جلوگیری می نماید.

 

  • بنزوفنون و اتیل هگزیل متوكسی سینامات : این مواد از فیلترهای اشعه ماورای بنفش نور خورشید بوده و مانع از تجزیه رنگ شده و به درخشندگی و براقیت مو كمك شایانی می نماید.

 

  • پرو ویتامین B5 و B6: این ویتامین های موجود در شامپو موهای رنگ شده  با تقویت ساقه مو مانع از تخریب آن گردیده و از خشك شدن موها جلوگیری می كنند.

شامپو تقویت کننده و ضد ریزش مو

 

شامپو تقویت کننده و ضد ریزش مو

 

ریزش مو و یا آلوپسی که نام پزشکی آن است، یک اصطلاح عمومی برای از دست دادن مو البته نه فقط موی سر بلکه موی هر بخش از بدن انسان است. تا ۵۰٪ از افراد بالای ۵۰ سال یا مسن‌تر از ریزش مو رنج می برند، که می‌تواند تا کم شدن حجم مو یا کچلی کامل پیش برود. از دست دادن مقدار مشخصی از مو در طول به صورت روزانه کاملا طبیعی است.

ریزش موی محدود و روزانه کاملاً طبیعی است و می‌تواند به چرخه عمر طبیعی موی انسان مربوط باشد. ریزش موی سریع‌تر که عادی تلقی نمی‌شود، می‌تواند ناشی از چنین عواملی باشد:

 

  • ریزش موی ارثی (آلوپسی آندروژنیک) نوع شایعی از ریزش مو در مردان و گاهی زنان است، که در واکنش به اثر آنابولیک آندروژن‌های طبیعی بدن اتفاق می‌افتد. این نوع ریزش مو تحت عنوان «الگوی طاسی مردانه/زنانه» هم شناخته می شود و می‌تواند از یک یا هر دو والد به ارث برسد.

  • مشکلات سلامت و درمان آن‌ها. بیماری‌هایی که می‌توانند باعث ریزش مو شوند متنوعند. از عفونت های قارچی مانند تینئا کاپیتیس گرفته تا کم‌کاری و پرکاری تیروئید و لوپوس (DLE). درمان‌های مختلف سرطان مانند پرتودرمانی و شیمی‌درمانی هم می تواند تاثیرگذار باشد.

  • استرس روانی و فیزیکی. عوامل استرسی مختلف چه مربوط به شغل چه اختلالات عاطفی، زایمان، بیماری مزمن، کمبود ویتامین یا کم خونی می‌تواند بر ریزش مو تاثیرگذار باشد.

  • آسیب رسیدن به مو از حرارت دادن مکرر مو گرفته تا استفاده از مواد شیمیایی عوامل مختلفی هستند که باعث ریزش مو به علت تخریب آن می‌شوند.

  • کشیده شدن مو به خاطر مدل‌های بافت مو یا دم اسبی می‌تواند منجر به ریزش مو ناشی از آلوپسی کششی شود.

  • ریزش مو ناشی از بالارفتن سن. با افزایش سن موها هم به طور طبیعی نازک تر و شکننده‌تر می‌شوند و موجب می‌شود میزان رشد مو بیشتر شود.

 

اگر شما نیز دچار ریزش مو شده اید یکی از گام های مثبتی که در جهت بهبود آن می توانید بر دارید استفاده از شامپو های ضد ریزش مو می باشد. در این شامپو ها ترکیبات زیادی جهت تقویت و کنترل ریزش مو استفاده می شود که در زیر برخی از آنها را بیان کرده ایم:

 

  • عصاره گیاه آرنیکا: عصاره این‌گیاه، تقویت‌کننده و تسکین‌دهنده بوده و از‌آن‌ برای تولید شامپو‌های ضدشوره و ضد‌ریزش استفاده می‌شود.

 

  • روغن نارگیل منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب می باشد. عموم مردم می دانند که روغن نارگیل برای تقویت و سلامت موها نقش مفیدی دارد. محافظت های روغن نارگیل فقط شامل موهای آسیب دیده نمی شود بلکه برای موهای سالم و پر پشت هم مفید می باشد.

 

  • عصاره گیاه سدر: گیاه سدر حاوی مواد موثره ای است که توانایی تحریک فولیکول های مو و افزایش گردش خون پوست کف سر را دارد. این روند به افرایش رشد مو و جلوگیری از ریزش آن کمک می نماید.سدر غنی از آنتی اکسیدان های قوی از جمله: گلوکوزیدها، پلی فنول ها، ساپونین ها و تانیین ها است و با تثبیت رادیکال ها از پوست سر محافظت می کند. سدر خاصیت ضد التهابی داشته و موجب حفظ رطوبت پوست سر می شود. سدر حالت قابض دارد، بنابراین برای افرادی که پوست سر خشک با منافذ تنگ، مناسب نمی باشد.

 

  • روغن کرچک دارای خواص ضد میکروبی ، ضد باکتری و ضد قارچی است که به شما در مقابله با عفونت های پوستی کمک می کند و از ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند. این روغن نیز همچنان دارای خاصیت جلوگیری از شوره ی سر را دارد و به شدت می تواند تاثیر بگذارد ، مواد مغذی حیاتی را برای ریشه های مو فراهم می سازد. لازم به ذکر است که با ماساژ دادن شامپوی حاوی روغن کرچک بر روی پوست سر باعث گردش خون در سرتاسر پوست سر شده  که نتیجه ی این کار باعث جلوگیری از ریزش مو می شودبه این دلیل که سطح PH فولیکول های مو را تعادل می بخشد.

 

شامپو موهای شکننده و مجعد  و وِزدار

 

شامپو موهای شکننده و مجعد  و وِزدار

 

شکنندگی و وزدار شدن موها که عموما در اثر عواملی نظیر ژنتیک، رطوبت بسیار بالا و یا بسیار پایین هوای محیط و یا خشک شدن ساقه مو در اثر استفاده طولانی مدت از سشوار با هوای داغ پدید می آیند، سبب خشکی، شکنندگی، عدم حالت پذیری و کاهش براقیت موها می شوند. به علاوه کمبود مواد مغذی در موها نیز سبب تشدید عوارض ناشی از وز شدن در آن ها می شود. شامپو ضد وز  که مخصوص موهای شکننده، مجعد و وزدار می باشد سبب حفظ نرمی، لطافت و رطوبت موها به مدت طولانی شده و علاوه بر افزایش حالت پذیری موها از شکل گیری مجدد پیچ خوردگی و وز در طی روز ممانعت به عمل می آورد.

برخی از ترکیبات این شامپو ها عبارتند از :

 

  • ویتامین E : این ویتامین علاوه بر اثرات مثبت آنتی اكسیدانی به كمك پرو ویتامین B5 با تامین مواد معدنی و مغذی مورد نیاز پیاز مو ها، ترمیم و احیا مجدد آن ها را سبب می گردد.

 

  • عصاره گیاه جینكوبیلوبا: با از بین بردن رادیكال های آزاد ایجاد شده و به كمك خواص احیا كنندگی خود سبب حفظ نرمی و لطافت موها شده و به افزایش حالت پذیری و جلوگیری از وز شدن و تاب  خوردن آن ها كمك شایانی می نماید.

 

  • کراتین: در مورد خواص کراتین در شامپو موهای خشک و آسیب دیده در بالا توضیح داده شده است!

 

شامپو حجم دهنده موهای نازک و کم حجم | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

شامپو حجم دهنده

 

شامپو های حجم دهنده به سه گروه شامپو حجم دهنده موهای نازک و ظریف ، شامپو حجم دهنده موهای خشک و شامپو حجم دهنده ی موهای چرب تقسیم می شوند:

 

  • شامپو حجم دهنده ی موهای نازک و ظریف

 

موی نازک و کم  حجم به مویی گفته می شود که علاوه بر قطر کم تار مو، تعداد آن ها در هر سانتی متر مربع از پوست سر نیز کم تر باشد. عوامل ژنتیکی، بیماری های مختلف، استرس، تغییرات هورمونی، تغذیه نامناسب و نیز آسیب های فیزیکی مانند استفاده طولانی مدت از سشوار با حرارت بالا از مهم ترین علل ایجاد موی نازک و کم حجم می باشند. این موها معمولا بسیار ظریف بوده، به راحتی حالت نمی گیرند و در برابر عوامل محیطی آسیب پذیر هستند. جهت تقویت موهای نازک به کار بردن محصولات حجم دهنده موی سر که با ایجاد لایه محافظ بر روی کوتیکول مو سبب استحکام و حجیم نمودن تارهای مو می شوند، ضروری است.

 

  • شامپو حجم دهنده موهای خشک

 

 موهای خشک در صورتی که به آنها رسیدگی نشود، زبر و بد حالت شده و بر اثر خشکی زیاد، گره می‌خورند. این گروه از شامپو با آب رسانی قوی به تارهای مو از وز شدن آنها جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که اگر نسبت به موهای خشک خود بی‌تفاوت باشید و برای درمان آنها کاری نکنید، ممکن است دچار  موخوره شده و مجبور به کوتاه نمودن موهای خود شوید. به کمک شامپو حجم دهنده موهای خشک موهایی زیبا، محکم، حجیم، نرم و درخشان خواهید داشت.

 

  • شامپو حجم دهنده موهای چرب

 

شامپو حجم دهنده موهای چرب نیز با بهره گیری از عصاره های گیاهی به کاهش چربی پوست سر و تنظیم ترشح غدد سبوم مو می پردازند. چربی پوست سر باعث چربی موهای شده و حجم آن ها را کمتر نشان می دهد، این نوع شامپو با از بین بردن چربی ها موجب ظاهری پرحجم تر، خوش حالت تر و درخشان تر برای موها می شود. شامپو حجم دهنده موهای چرب PH پوست سر را تنظیم کرده و همچنین با تامین رطوبت مورد نیاز موی سر موجب آبرسانی می شود.

همچنین از ترکیبات کاربردی در این شامپو ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • پلی کوآترنیوم : پلی کوآترنیوم نوعی پلیمر با خاصیت کاتیونی می باشد. این پلیمر با خنثی نمودن بار منفی موها از بروز خاصیت الکتروستاتیک که معمولا موهای ظریف را تحت تاثیر قرار می دهد، جلوگیری نموده و همچنین با تشکیل یک لایه در اطراف هر تار مو علاوه بر محافظت از موها در پر پشت نشان دادن آن ها نیز نقش موثری ایفا می نماید.

 

  • پروتئین ابریشم: پروتئین ابریشم؛ نوعی پروتئین است که از پیله کرم ابریشم به دست می آید. این پروتئین فیبرهای کراتین مو را تقویت کرده و با پوشاندن کوتیکول مو با لایه ای از پروتئین موجب ضخیم تر شدن و در نتیجه حجیم تر به نظر رسیدن موها می شوند.

 

  • گیاه بومادران : گیاه بومادران گیاهی با خواص استحکام بخشی می باشد و عصاره آن موجب استحکام تارهای مو گشته و از شکنندگی آن ها جلوگیری می نماید.

 

  • پرو ویتامین B5: پرو ویتامین B5 موجود در شامپو حجم دهنده  با نفوذ به ساقه مو علاوه بر تقویت و تأمین رطوبت مورد نیاز باعث افزایش حجم تارهای مو نیز می شود.

 

  • گل ختمی بنفش : گل ختمی پوست اندازی را سرعت می بخشد و شادابی پوست را تضمین می کند. گل ختمی همچنین یک ضدقارچ و ضدعفونی کننده بسیار خوب می باشد و شوره و چربی پوست کف سر را کاهش می دهد. گل ختمی ضد ریزش موها می باشد و برای افرادی که موهای کم پشت دارند می تواند تاثیرگذار باشد.

 

  • گل پنیرک: پنیرک نوعی گیاه است که در اکثر نقاط ایران بویژه در اطراف اقلید می روید. پنیرک دارای خواص جوان کننده می باشد که موها را تغذیه کرده و از سفید شدن و  ریزش موها جلوگیری می کند. پنیرک برای تقویت تارهای مو موثر بوده و استفاده از آن راز داشتن تار موهای ضخیم است.

 

  • عصاره جوجوبا : این عصاره بسیار شبیه به چربی طبیعی پوست (سبوم) است و باعث حفظ رطوبت، تامین چربی مناسب و سبب حجم دهندگی مناسب مو می شود.

 

  • ویتامین E : ویتامین E نیز دارای اثر حفاظتی در برابر عوامل محیطی و رادیکال های آزاد است.

 

  • فلفل : فلفل حاوی پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین های C و K می باشد و برای سلامت پوست و مو به خصوص از بین بردن شوره سر بسیار موثر می باشد. فلفل با بهبود جریان خون موجب تغذیه پوست سر و در نتیجه فعال شدن فولیکول های موی سر و تحریک رشد مو شده و در نهایت منجر به افزایش ضخامت تارهای مو می شود. علاوه بر این ها، فلفل باعث براقیت، صافی و درخشانی موها می شود.

 

  • اسید چرب نارگیل : اسید های چرب غیر اشباع به پروتئین های موجود در ریشه و تارهای مو وصل شده و از موها در برابر عوامل مخرب محافظت می کند و بدین ترتیب از ایجاد موخوره و خشکی و شکنندگی مو جلوگیری می کند. استفاده موضعی از اسید چرب روغن نارگیل باعث افزایش خون رسانی و اکسیژن به ریشه موها شده و آن ها را تقویت می کند.

 

  • گلیسیرین:  گلیسرین با ایجاد رطوبت مورد نیاز پوست و موی سر از خشکی مو و در نتیجه شکنندگی و ریزش مو جلوگیری می کند. گلیسیرین باعث نرم شدن پوست سر می شود و سطح PH پوست را حفظ می کند.

 

شامپو موهای کاشته شده | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

شامپو موهای کاشته شده

 

 این نوع  شامپو با کاهش خطرات پس از عمل کاشت، مانند عفونت و تورم پوست سر، افزایش جریان خون و تغذیۀ مناسب پوست سر و رساندن رطوبت کافی به آن، اطمینان خاطر کافی برای بیمار و پزشک جراح وی فراهم می کند تا دوران نقاهت پس از کاشت با سلامت و بی خطر سپری گردد. برخی از کاربردهای شامپوهایی که بعد از کاشت مو دارند؛ عبارتند از :

 

  • جلوگیری از عفونت و تورم پوست: یکی از مشکلات احتمالی پس از کاشت مو عفونت و تورم پوست است.

 

  • افزایش جریان خون و تغذیه: یکی از تاثیرات مهمی که لازم است شامپوهای مناسب برای کاشت مو برروی پیاز و پوست سر شما بگذارند، افزایش جریان خون و تغذیه است. افزایش جریان خون تاثیر مستقیمی برروی بهبود جراحات و تغذیه تاثیر مستقیمی بر روند رشد مو‌های تازه کاشته شده دارد.

 

  • رساندن رطوبت کافی: رطوبت کافی سبب تسریع در روند بهبودی می‌شود. همچنین از شوره‌زدن سر جلوگیری می‌کند که می‌تواند تاثیر منفی برروی بهبود شرایط داشته باشند.

 

  • بهبود عملکرد فولیکول‌ها:‌ عامل اصلی رشد مو و بازگرداندن به شرایط عادی فولیکول‌ها هستند.

 

همچنین از مواد موثره ی موجود در این شامپو ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • عصاره گیاه مریم گلی و عصاره پوست لیمو:  برای کنترل ،پاک کردن چربی و جلوگیری از تورم فولیکول

 

  •  آلانتوئین و پپتید ها:  برای کاهش درد، تورم و التهاب ناشی از انجام عمل جراحی

 

  •  گیاهان آلوئه ورا و مگنولیا و ویتامینC:  برای رطوبت رسانی مناسب به پوست و جلوگیری از ایجاد شوره و تسریع روند ترمیم زخم ها

 

  •  بایوپپتید ها ،روغن آرگان و سایر ویتامین ها: برای افزایش جریان خون ، تغذیۀ مناسب پوست سر و افزایش رشد فولیکول های کاشته شده

 

شامپو کودک | داروخانه آنلاین دانش آموز

 

شامپو کودک

 

مو و پوست سر کودکان از نظر ساختاری تفاوت های زیادی با بزرگسالان دارد. موی سر بچه ها عموما نازک تر و نرم تر بوده و مستعد پیچ خوردگی می باشد. همچنین از پوست سر حساس تری نسبت به بزرگسالان برخوردار می باشند. از آنجا که پوست سر بچه ها، حساس، تحریک‌پذیر و کمی چرب است باید شامپویی را برای آن ها انتخاب کنیم که هم بتواند چربی را به‌خوبی بزداید و هم آسیبی به پوست سر آن ها نرساند. همچنین فاقد اشک بوده و بدون ایجاد سوزش و حساسیت در چشم کودک شود.

برخی از مواد شاخص موجود در شامپو های بچه عبارتند از:

 

  • روغن جوجوبا و عصاره بابونه و ویتامین E:  شادابی و لطافت پوست و موی کودک را تامین می نمایند و اثرات نرم کننده و ضدالتهاب خوبی برای پوست ها ی حساس و خشک دارند.

 

  •  پروتئین جوانه گندم و ترکیب پلی کوارتنیوم-10 نیز موجب حجم دادن به مو، حالت پذیری بهتر، جلوگیری از گره خوردن و وزشدن مو، پیشگیری از  موخوره و ترمیم موهای آسیب دیده و حساس می شوند.

 

در این مقاله سعی بر آن بود که انواع کاربردی تر شامپو ها به همراه ذکر چند نمونه از ترکیبات و مواد شاخص و ترکیبات موجود در آنها به همراه کاربرد هر کدام بیان شود تا کمکی باشد برای انتخابی هر چه بهتر برای شما عزیزان. لذا لازم به ذکر است شامپو های دیگری نظیر شامپو بدن؛ شامپو پسوریازیس؛ شامپو آقایان و شامپو بانوان و... نیز به بازار عرضه می شوند که یا در گروه یکی از موارد توضیح داده شده قرار می گرفتند و یا مجالی بیشتر به توضیح در مورد آنها نبوده است که در مقاله های بعدی به توضیح خصوصیات آنها نیز خواهیم پرداخت.

دیدگاه ها (0)

دیدگاه خود را بنویسید

لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری

سبد خرید

    سبد خرید خالی است

حساب کاربری

فراموشی رمز عبور؟
تا به حال عضو نشده اید؟